سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

نوشتن را دوست دارم.. می‌نویسم از عبور لحظه‌های بی کلامت... سال‌هاست می‌نویسم.
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
خــــــاطــــرات مــــــاندگـــــــار
اوقــــــــــــات شرعـــــــــــی
اوقات شرعی
مطالب اخیر وبگاه

عید چیست؟

تا آن جا که در تاریخ ملّت های مختلف مشاهده شده و می‌شود، جوامع بشری به تفاوت آداب و رسوم و اعتقادات خود، هر یک، روزهای خاصّی را در سال، جهت یادآوری و تجدید خاطره نسبت به موضوعات ویژه‌ای که در تاریخ و فرهنگ آن ملّت اهمیّت زیادی داشته است، هر سال مراسم ویژه‌ای به آن مناسبت برگزار می‌کرده و آداب و رسوم خاصّی را انجام می‌داده اند.

در قرآن کریم می‌خوانیم: «قالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عِیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِین» (سوره مائده / 114)؛ «عیسی بن مریم عرض کرد: خداوندا! پروردگار! از آسمان مائده‌ای بر ما بفرست؛ تا برای اوّل و آخر ما، عیدی باشد، و نشانه‌ای از تو! و به ما روزی ده و تو بهترین روزی دهندگانی.»

عید از مادّه «عود» گرفته شده، به معنی «بازگشت» است. به گفته راغب اصفهانی: «بازگشت به وضعیّت مطلوب گذشته است.» به روزهای سرور و شادی نیز گفته می‌شود.

میبدی می‌گوید:

«سُمِّیَ العِیْدُ عِیْداً لِاَنَّ اللّهَ تَعَالی یَعُودُ بِالرَّحْمَةِ إِلَی العَبْدِ، وَالْعَبْدُ یَعُودُ بِالطَّاعَةِ إِلَی الرَّبِّ؛ (کشف‌الاسرار، میبدی، ج3، ص 273و274) عید (بازگشت) بدین سبب عید نامیده شد که: خداوند متعال با رحمت خود به سوی بنده اش بر می‌گردد و بنده با فرمانبری به سوی پروردگارش باز می‌گردد.»

علامه طباطبایی در ذیل این آیه می‌فرماید: «خصوصیّت عید این است که زمینه وحدت کلمه و تجدید حیات اجتماعی را فراهم ساخته، نشاط و سرزندگی می‌آفریند و هر بار که فرا می‌رسد، عظمت دین را تجدید می‌کند (تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج6، ص 252)

بدین سبب در اسلام روزهایی عید نامیده شده که همة این خصوصیت‌ها را در بر دارد و در هر یک از آن‌ها به گونه‌ای بازگشت انسان به فطرت توحیدی اش مطرح است.

مهمترین اعیاد اسلامی عبارتند از:

اوّل شوّال؛ عید فطر

دهم ذیحجّه؛ عید قربان

هجدهم ذیحجّه؛ عید غدیر

جمعه؛ عید محمّد(ص)

بهار طبیعت

در روایت آمده است که: قال الباقر(ع): لِکُلِّ شئٍ رَبیعٌ... هر چیزی را بهاری است....» (اصول کافی، کلینی رحمه الله ترجمه رسولی محلاتی، ج 4، ص 438،)

و عید نوروز، بهار طبیعت است. اگر ما خرافات و نقاط منفی و تاریک را از چهره این عید بزداییم و بگذاریم هم رنگ طبیعت با صفا باشد، در دید مکتب نیز عیدی، عزیز و ارجمند خواهد بود.

آری، عید واقعی انسان - که برترین مخلوق الهی و گل سرسبد عالم خلقت است - بازگشت به خویشتن، توجّه به مبدأ هستی، تعلیم کتاب سعادتش و در نهایت خود را باز یافتن و به خدا رسیدن است.

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوب... ؛ (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 2، ص 36.) قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و آن را بفهمید زیرا که بهار دل هاست.» یعنی، جان و روان انسان با تعالیم عالی الهی شکوفا می‌شود. با عمل به دستورات پروردگار به بار می‌نشیند.

امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ؛ (نهج البلاغه، سیدرضی، ترجمه فیض الاسلام، حکمت 420.) هر روزی که خداوند متعال نافرمانی نشود، آن روز عید است.»

البته آن گونه که قرآن می‌فرماید: از بهار طبیعت، حیات دوباره یافتن گل‌ها و گیاهان، سبزه‌ها و درختان، به جنب وجوش آمدن پرندگان و حیوانات، طراوت یافتن باغ‌ها و چمن زارها، باید درس رستاخیز و بازگشت به سوی خدا را آموخت.

خداوند متعال می‌فرماید: «زمین را جامد و افسرده و بی روح و بی جنبش می‌بینی، امّا همین که آب باران بر آن نازل کنیم، به جنبش و حرکت درآید و فزونی گیرد، و انواع گیاه های سرافراز می‌رویاند. این از آن جهت است که خدا حق مطلق است و نظام زنده کردن مرده‌ها در قبضه قدرت اوست، و اوست که بر هر چیزی تواناست.» (حج / 5)

با آن که بسیاری از سنّت های ایرانیان بعد از ظهور اسلام در ایران از بین رفت و سنّت های اسلامی جای آن‌ها را گرفت، عیدنوروز کم و بیش در میان آن‌ها باقی ماند. شاید به خاطر این باشد که در این روز امور معنوی و حوادث مذهبی متعددی به وقوع پیوست که آن را جاودانه ساخت. حتّی بنابر بعضی از روایات، قبل از ظهور اسلام نیز این روز مورد توجّه انبیا و اولیای الهی بوده است. (ر، ک، به النوروز فی مصادر الفقه والحدیث، مرکز المعجم الفقهی، صص 36 و 24 و بحارالانوار، ج 59، صص 91 و 92.)

روز پیمان با خدا

علامه مجلسی می‌گوید: «در بعضی از کتب معتبره دیدم که معلّی بن خنیس می‌گوید: روز نوروز خدمت امام صادق(ع) رفتم. پرسید: این روز را می‌شناسی؟

گفتم: روزی است که عجم آن را بزرگ می‌شمرند و در آن به یکدیگر هدیه می‌دهند.

حضرت فرمود: قسم به بیت عتیق که در مکّه است، این نیست مگر به جهت موضوعی قدیمی که برای تو تفسیر می‌کنم... نوروز، روزی است که خداوند از بندگان پیمان گرفت به این که جز او را نپرستند... و آن از اوّلین روزی است که خورشید طلوع کرد و بادها وزیدن گرفت و زمین پر از شکوفه شد، سفینه حضرت نوح(ع) بر «جودی» قرار گرفت... و پیامبر گرامی اسلام (ص) به اصحاب امر فرمود: با علی(ع) به عنوان «امیرالمؤمنین» بیعت کنند... و هیچ روزی نوروز نیست مگر این که در آن روز ما انتظار فرج داریم، زیرا نوروز از روزهای ما و روزهای شیعیان ماست، عجم آن را حفظ کردند و شما آن را ضایع نمودید... و آن اوّلین روز سال پارسیان می‌باشد...» ( بحارالانوار، ج 59، صص 91 و 92 و مستدرک الوسایل - طبع جدید، ج 6، ص 352.)

آداب نوروز

معلّی بن خنیس به نقل از امام صادق(ع) درباره نوروز می‌گوید: «إِذَا کَانَ یَوْمُ النَّیْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ أَنْظَفَ ثِیَابِکَ وَ تَطَیَّبْ بِأَطْیَبِ طِیبِکَ وَ تَکُونُ ذَلِکَ الْیَوْم ... (وسائل الشیعه، ج 5، ص 288، باب 48، حدیث 1.)؛ هنگام نوروز غسل کن، پاکیزه ترین لباس هایت را بپوش و به خوش بوترین عطرهایت خود را خوش بو نما و در آن روز، روزه باش.»

در دنباله روایت، دستور چهار رکعت نماز بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، و سجده شکر و دعای مخصوص در این روز ذکر شده است. که بر عظمت و کرامت و فضیلت نوروز دلالت دارد.

هدیه نوروزی

ابراهیم کرخی می‌گوید: «از امام صادق(ع) درباره مرد ثروتمندی که روز مهرگان یا نوروز، مردم به او هدیه می‌دهند ولی او در عوض، احسانی نمی کند سؤال کردم، امام(ع) فرمود: آیا آن‌ها اهل نماز هستند؟

گفتم: آری.

فرمود: هدیه آن‌ها را باید بپذیرد و او نیز در مقابل برای آن‌ها هدیه‌ای بفرستد....» (تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 378، ح 1108 و فروع کافی ج 5، ص 141.)

در روایتی دیگر می‌خوانیم: «أُتِیَ عَلِیٌّ(ع) بِهَدِیَّةِ النَّیْرُوزِ فَقَالَ(ع) مَا هَذَا قَالُوا یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ الْیَوْمُ النَّیْرُوزُ فَقَالَ(ع) اصْنَعُوا لَنَا کُلَّ یَوْمٍ نَیْرُوزاً؛ (وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 12، ص 214، باب 88، ح 14) هدیه نوروزی برای علی(ع) آورده شد حضرت پرسید: این چیست؟

گفتند: ‌ای امیرمؤمنان! امروز نوروز است.

فرمود: هر روز را برای ما نوروز بسازید.»

شایان ذکر است که علی(ع) هدیه نوروزی را قبول کرد و بعد از او از زمان حجّاج بن یوسف ثقفی جشن نوروز و مهرگان نزد خلفا و رجال حکومتی و عامّه مردم به طور یکسان رسمیّت یافت. (بزرگداشت‌ها در اسلامی، سید جعفر مرتضی عاملی، ترجمه محمّد سپهری، ص 155.)

دعای تحویل سال

در کتب ادعیه برای روز نوروز و هنگام تحویل سال دعاهای گوناگونی نقل شده است.

از آن جمله: این که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانند و بعضی می‌گویند 366 مرتبه به تعداد روزهای سال این دعا را تکرار کنند:

«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالْاَبْصَارِ، یَا مُدَبِّرَ الْلَّیْلِ وَ الْنَّهَارِ، یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالْاَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا اِلَی اَحْسَنِ الْحَالِ»




برچسب ها : عید نوروز
نویسنده راوی در شنبه 88/12/22 | نظر

وحدت و یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق کلمه میان ایشان بلکه ضرورت توحید کلمه بر محور کلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزشهاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

و بر همین اساس، قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم صلى الله علیه و آله را تالیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان مى‏دارد و اگر کسى در تاریخ، به دیده عبرت بنگرد این معنى را از شاهکارهاى رسالت محمدى‏ صلى الله علیه و آله مى‏یابد.

«واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا»
همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید.

بعد از رحلت پیامبر عظیم ‏الشان اسلام اوصیاى معصوم او کوشیدند تا آن وحدت و یکپارچگى را حفظ کنند و آنان از حقوق شخصى خویش چشم پوشیدند و در طول تاریخ، دانشمندان مصلح و همه تلاشگران راستین انسانیت، هم خودشان از عوامل اختلاف و تجزیه گریختند و از دامن زدن به آتش خصومت ‏بین مسلمانان، برکنار زیستند و هم دیگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند.

ما مسلمانان به این آیه زیباى قرآن، بیشتر باید بیندیشیم:
«فتقطعوا امرهم بینهم زبرا کل حزب بمالدیهم فرحون‏»
 5487اهل کتاب و پیروان ادیان آسمانى و اتباع رسولان الهى، گروه، گروه شدند، ضد و دشمن هم گشتند و هر یک به آنچه نزد اوست‏ خرسند و شادمان گردیدند. (المؤمنون /53)

طرح اندیشه «وحدت جهان اسلام‏» یکى از مشغولیت‏ هاى فکرى دیرینه و اساسى حضرت امام (ره) بود که او در طول دوران فعالیت اجتماعى - سیاسى خود چه قبل ازپیروزى «انقلاب‏» اسلامى و چه بعد از آن لحظه ‏اى از آن غفلت نورزید. وفادارى صادقانه امام به «وحدت‏» نه تنها او را به برجسته‏ ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل نمود، بلکه او توانست در میان فرقه ‏هاى اسلامى مختلف نیز جایگاه بس رفیعى کسب نماید.

استراتژى مبارزاتى امام (ره); درجهت ایجاد بستر و شرایط لازم براى تحقق وحدت و همیارى در جهان اسلام، اصولا روى دو محور عمده تمرکز یافته است:

«حرکت فکرى - فرهنگى‏» 5487 و «حرکت‏ سیاسى - عملى‏». امام (ره) با توجه به مراحل مبارزه، «تعلیم وتربیت‏» سیاسى را زیربناى حرکت ‏سیاسى دانسته و اولین وظیفه مردم را در تحقق و توسعه، امر «تبلیغ‏» و «تعلیم‏» قرار داده است.

در این زمینه امام خمینی (ره) فرموده اند:

«...وظیفه ما این است که از حالا براى پایه ‏ریزى یک دولت‏ حقه اسلامى کوشش کنیم، تبلیغ کنیم، تعلیمات بدهیم، هم‏فکر بسازیم، یک موج تبلیغاتى و فکرى ب‏وجود آوریم تا یک جریان اجتماعى‏ پدید آید و کم ‏کم توده‏ هاى آگاه، وظیفه‏ شناس و دیندار در نهضت ‏اسلامى متشکل شده قیام کنند و حکومت اسلامى تشکیل دهند. تبلیغات و تعلیمات دو فعالیت مهم و اساسى ماست...‏»

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد اجتماع ‏سازى به خوبى پى‏برده بود. او اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏دهد بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏شان هم اشاره دارد. به همین جهت است که «روز قدس‏» به عنوان سمبل وحدت جهان اسلام که پیام انقلابى و ضد استعمارى هم دارد از سوى ایشان در سطح جهان اسلام پیشنهاد گردید و همچنین بزرگداشت «هفته وحدت‏» 5487 5487 میلاد حضرت رسول (ص) (از 12 ربیع الاول به روایت اهل تسنن تا 17 ربیع الاول) مورد حمایت وى قرار گرفت; چه این‏که از دیدگاه او روند وحدت بین مسلمین، ضرورت ایجاد سمبل‏ها و نهادهاى تازه ‏اى را مى‏طلبد که فراتراز زمان و مکان قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با هفته وحدت فرموده اند:

اگر امروز بشریت متوجه این رحمت‏ بشود - رحمت وجود اسلام، رحمت تعالیم نبوى، این سرچشمه جوشان" وحدت" و آن را بیابد و خود را از آن سیراب کند، بزرگترین مشکل بشر برطرف خواهد شد. اگر چه همین امروز هم، تمدنهاى موجود عالم، بلاشک از تعالیم اسلام بهره ‏مند شده ‏اند و بدون تردید آنچه از صفات و روشهاى خوب و مفاهیم عالى در بین بشر وجود دارد، متخذ از ادیان الهى و تعالیم انبیاء و وحى آسمانى است و بخش عظیمى از آن، به اسلام متعلق است، لیکن امروز بشر به معنویت و صفا و معارف روشن و حق و دلپذیر اسلام - که هر دل با انصافى آن معارف را مى‏پذیرد و مى‏فهمد - نیازمند است. لذاست که دعوت اسلامى در جهان، طرفدار پیدا کرده است و بسیارى از غیر مسلمین هم دعوت اسلامى را پذیرفته ‏اند.




برچسب ها : هفته وحدت
نویسنده راوی در یکشنبه 88/12/9 | نظر
   1   2   3   4   5   >>   >
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
جدیدترین کارهای من در نگارخانه ایرانی